الأربعاء، 23 أبريل 2008

القائمة السوداء ببرج البرلس

أهل برج البرلس !!!!!!!!!!! ناس فى منتهى الطيبة و الإخلاص ........... تجد بينهم الحاقدين المتسلقين الكارهين لأنفسهم .... تجده لا يخاف الله ، المسجد أمامه و الناس تصلى وهو جالس يتتبع عورات الناس كل ما يجول بخاطره أن يقتنص ويتجسس على أهل بلدته ليرضى أسياده ، تجده أول من يأكل من خيرها وينكر وتجده يسب ويلعن اليوم الذى ولد فيه فى هذه البلدة ، وهو أول من يبيع البلد فبدلا من أن يجد حلول ويصلح من شأن البلد تجده يهرب منها بمجرد وجود الفرصة هؤلاء أصحاب القائمة السوداء فى برج البرلس وهم معروفين للناس فتجدهم لا يبحثون عن مصلحة البلد يبحثون عن مصالحهم الشخصية فقط ، يريد أن يتميز عن باقى أهل بلدته فتجد مياه الشرب عنده فقط كيف ذلك لا تدرى إضاءة الشارع الذى يسكنه مختلفة عن أى شارع أخر فى البلدة ويعتقد بذلك انه مميز عن الآخرين ولمعرفته ببعض المسئولين يتباهى وينتفخ من الكبر ، ويتكبر على من ............ !!! على أهله وناسه . وصل الحال بهؤلاء إلى الاستفادة من كل شئ احدهما عايز يعمل ( قزق ) لحسابه علشان يستفاد من وقف حال الصيادين وبيدخل الناس فى الموضوع علشان تبقى جيه من نحيه الصيادين ، يا من تعرفون أنفسكم يا أصحاب ( القائمة السوداء ) اتقوا الله فكما تدين تدان بسببكم بناتنا فى الجامعات يسكننا خارج المدن الجامعية لأنكم أوشيتم بهم وبمعلومات مغلوطة وغير حقيقية يسكن فلذات أكبادنا خارج المدن الجامعية. وأخيراً وليس أخراً أقولها وكلى أسف ( يا رتنى كنت من سوق التلات ) رجاله وطول عمرهم هيفضلوا رجاله أظن فهمتم الرسالة.
اما بخصوص رجالة سوق التلات فهما رجالة فعلا بيقفوا مع بعض فى كل شئ مش بخبصوا على بعض فى كل شئ شوية عيال من سوق التلات تصدوا لقوة من مباحث امن الدولة واخذوا سلاح منهم وجهاز لاسلكى بسبب دخولهم المسجد لاخذ شخص من بلدتهم بلاش دية فى انتخابات مجلس الشعب 2005 عملوا اللى هما عيزينه فى اللجان ومسمحوش لقوة الشرطة ان تزور الانتخابات فى بلدتهم مش احنا لو جه عسكرى بعصايه هيهش البلد كلها بعصيته وسلملى على الرجالة ومتنساش تجلجل الجل علشان تبقى استيل واوعك تروح بلطيم علشان لو حصل وواحد ضربك هناك مش هتلاقى عربيات بتفور تشيل ناس علشان تروح تقفل بلطيم علشان الموضوع دة مبيحصلش غير فى سوق التلات.

هناك 15 تعليقًا:

  1. ممكن الاخ سيف الحق يوضحلنا ايه اللى عملوه الناس فى سوق التلات
    يمكن نتعلم منهم
    شكلهم عملوا بطولات
    وبعدين الناس اللى بتقول عليهم القائمة السوداء دووول ما عندهمش وعى ولا حس انهم يفهموا التلميحات دى .

    قد اسمعت لو ناديت حيا
    ولكن لا حياة لمن تنادى

    ردحذف
  2. ياااااااه الله يبصر طريقك ..والله إحنا مش مشكلتنا المية ولا الزبالة إحنا مشكلتنا الناس دول اللى فى القائمة السوداء وكلهم معروفين والناس كلهم بتحتقرهم .. وأحب أضيف نقطة بسيطة الناس اللى فى القائمة السوداء دول بلا إستثناء هما اللى راحوا إتأسفوا للمحافظ " البلطجى " اللى شتمنا على المليء على شاشات التلفاز هما اللى راحوا واتأسفوا نيابة عن أهل البرلس ومن ثم خسرنا قضيتنا التى رفعها محامونا قضية سب وقذف .. هما دول الزبالة اللى لازم تنضف وهما دول مشكلتنا الحقيقية.

    ردحذف
  3. ولو روحت سوق التلات أنا معاك ننضم للرجالة اللى هناك مش الفاسدين اللى هنا

    ردحذف
  4. هما فعلا معندهمش وعى ولا حس انهم يفهموا التلميحات دى .

    بس اللى أنا أعرفة أن فيه ناس بتفهمهم.!!!!!!!!
    أو بمعنى تانى بتنقلهم الحاجات اللى بين السطور دى.

    ردحذف
  5. بالنسبة للى حصل فى سوق التلات
    كل معلوماتى عن اللى حصل مجرد كلام سمعته.
    (بس أية هيا الحقيقة الله أعلم)

    ولو الأخ سيف الحق عنده معلومات أكيده(حقيقية عن اللى حصل هناك,ياريت يزودنا بيها.

    ونفسنا نعرف اللى عملوه دا عمل عظيم أوى كدا لدرجة أنى أفتخر بيهم وأقول ( يا رتنى كنت من سوق التلات ).

    ردحذف
  6. اما بخصوص رجالة سوق التلات فهما رجالة فعلا بيقفوا مع بعض فى كل شئ مش بخبصوا على بعض فى كل شئ شوية عيال من سوق التلات تصدوا لقوة من مباحث امن الدولة واخذوا سلاح منهم وجهاز لاسلكى بسبب دخولهم المسجد لاخذ شخص من بلدتهم بلاش دية فى انتخابات مجلس الشعب 2005 عملوا اللى هما عيزينه فى اللجان ومسمحوش لقوة الشرطة ان تزور الانتخابات فى بلدتهم مش احنا لو جه عسكرى بعصايه هيهش البلد كلها بعصيته وسلملى على الرجالة ومتنساش تجلجل الجل علشان تبقى استيل واوعك تروح بلطيم علشان لو حصل وواحد ضربك هناك مش هتلاقى عربيات بتفور تشيل ناس علشان تروح تقفل بلطيم علشان الموضوع دة مبيحصلش غير فى سوق التلات.

    ردحذف
  7. شكرا للأخ سيف على المعلومات
    بس أحب أوضح حاجة
    أن كل الكلام دا أنا سمعته بالإضافة إلى أنهم دمروا عربية المباحث ومش تصدوا للمباحث وبس لاء كمان ضربوهم ضرب مبرح حتى الأستغاثة

    بس حكاية (تجلجل الجيل) دى أنا مسمعتهاش قبل كدا !!!!!!!!!
    بس بردو مش هقول (يارتنى كنت من سوق التلات) لإنى من البرج.
    مش هما بردو اللى قطعوا الطريق الدولى عشان المية.ومخفوش يعنى من عسكرى ولاحاجة
    وفى كل مكان فيه الكويس وفيه الوحش
    وبلدنا كويسة يأخ سيف مش وحشة أؤى كدا زى منتا فاكر
    (بس كتر الظلم بيعلم الخوف)

    ردحذف
  8. يا عم هو كل كلمة بتخدها ليك هو مفيش غيرك بيحط جل الكلام للاغلبية من شباب البلد وبعدين عمرى ما سمعت ان الميه قطعت فى سوق التلات علشان بيخافوا يقطعوا الميه عنهم علشان عملوها السنة اللى فاتت قاموا ريحين على المسورة الرئيسية المودية ميه للمصيف وراحوا مكسرنها على طول علشان كانوا بيفكروا يعمللهم محبس بس .

    ردحذف
  9. على فكرة مختش الكلام عليا ولاحاجة, ثم أنت يخصك أية الشباب يحط جيل ولاميحطش هو دا موضوع بذمتك تتكلم فيه,(دول شباب ودى المرحلة بتاعتهم وسيبهم يعم يفرحوا بنفسهم شوية ويظبطوا الاستيل ).أنت زعلان لية
    ثم أنت سيبت الموضوع ودخلت فى موضوع تانى بتاع المية,ودا موضوع مفروغ منه.
    وربنا يدى لبتوع سوق التلات الصحة

    ردحذف
  10. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  11. (وتحياتى لرجالة سوق التلات
    اللى ربنا سخرهم للدفاع عن بيته).
    دا كان رد فعل طبيعى من شعب مسلم
    بيدافع عن دينة

    ردحذف
  12. بالنسبة لكلام الموضوع الجزء عندك حق فيه.
    أما الجزء التانى
    ياريت رجالة البرج
    نفهم رسالة الأخ سيف الحق...
    -ونبطل خبص على بعض فى كل شئ.
    -ونعمل اللى أحنا عايزينة فى الأنتخابات ونمنع التزوير فيها.
    -وكمان منخفش من العسكرى أبو عصاية
    -ومننساش نسلملة على الرجالة.
    -وكمان نجلجل الجيل عشان الاستيل.
    ومحدش من البرج يروح بلطيم لغاية منجيب شوية عربيات بيتفور عشان لما حد من البرج بس ينضرب هنالك نروح بلطيم وناخد حقه.!!!!
    وياريت محدش يفهمنى صح

    ردحذف
  13. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  14. على فكرة انا بتكلم من خارج مصر وحزين جدا على الحالة اللى وصلت ليها البلد بسبب اهمال القائمين على الاشراف عليها واتمنى لما ارجع الاقى البلد اتغيرت للاحسن لان بلدنا دى اجمل بلد وعلى فكرة انا بشكرالقائمين على المدونة الجميلة دى واللى بتبين مدى اهمال الموظفين لبلدهم من اجل المصالح الشخصية والخوف على الكراسى ( ياناس خافوا من ربنا وخلوا عندكو ضمير )

    ردحذف
  15. ترجع بالسلامة يامهاجر

    ردحذف

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws